Artróza aneb opotřebování kloubů - MUDr. Richard Kreml

[Pouze v ordinačních hodinách] 581 761 005

Artróza aneb opotřebování kloubů

Proč někoho artróza postihne a jiný o kloubech neví do vysokého věku?

To je osud. Od svých rodičů dědíme nejen barvu očí a krevní skupinu, ale také to, jak kvalitní je chrupavka v našich kloubech. Důležité je také, jaký mají klouby tvar. Ano, zejména u kyčlí jsou mezi lidmi velké rozdíly – příliš strmý úhel krčku stehenní kosti nebo jamka, která je plytká, způsobují předčasné opotřebování kloubu. Neblaze se podepisují na kloubech také úrazy – poškozená chrupavka obtížně regeneruje a na kloubním povrhu vznikají nerovnosti.

Jak se artróza projevuje?

Pacienta k lékaři obvykle přivede bolest. Nebývá stejné intenzity, obvykle bývají období klidová, kdy obtíže nejsou příliž obtěžující. Životní pohodu ale narušují tzv. dekompenzace artrózy, kdy kloub otéká, bolí při každém kroku a mnohdy i v klidu. Obvykle se léčbou (a rozumnou fyzickou zátěží) daří udržovat nemocný kloub dlouhodobě v uspokojivém stavu.

Jak se léčí artróza?

Těžko, ale jde to. V počátečním stádiu je možno použít léky potlačující bolest a druhotný zánět, tzv. antiflogistika – např. Nimesil, Ibalgin, Aulin, Brufen, Voltaren a desítky dalších podobných preparátů. Některé látky, obsažené v kloubech, je možno tělu dodávat v podobě potravinových doplňků – k dispozici jsou stovky volně prodejných preparátů – obsahují zejména chondroitin, glukosamin a MSM v různých poměrech. Je těžké některý z přípravků doporučit, protože objektivní srovnání účinku prostě nelze udělat. V pokročilejších stádiích je možno aplikovat léčiva přímo do postiženého kloubu – nejčastěji jsou to kortikoidy, které dokáží potlačit bolestivé překrvení a druhotný zánět artrotického kloubu. Dále je možné podat do kloubu kloubní výživu – tj. látku na bázi kyseliny hyaluronové (např. injekce Hyalgan), která podporuje regeneraci chrupavky a zlepšuje kluznost kloubních povrchů. Pokud léky a konzervativní procedury nezabírají, je nutné provést operaci, nejčastěji výměnu kloubu – totální endoprotézu.

kompletní nabídka poskytovaných služeb ceník poskytovaných služeb

Další nabízené služby

Artroskopie - proč si nechat vrtat koleno?
Totální endoprotéza – desatero co teď a co potom?
Protetika
Lupavý prst