Ortopedická ambulance | Operace | Artroskopie - proč si nechat vrtat koleno?
Artroskopie - proč si nechat vrtat koleno?
Koleno je jako meloun - dokud se nepodíváme dovnitř, nevíme, co tam je. Některé závady prostě bez toho nakouknutí opravit nejde - třeba ten zlopověstný meniskus. Naštěstí máme k dispozici šetrnou metodu - artroskopie kolene je metoda, kdy si prohlédneme kloubní dutinu pomocí kamery.

Ještě před 15 lety znamenala operace menisku velký zásah do kolenního kloubu - aby se operatér mohl do kolene "podívat", musel ho otevřít ránou o délce 5-7 cm. Dnes nám k podstatně přesnějšímu vyšetření vnitřních struktur kloubu postačí dva drobné vpichy.

Vše se odehrává v narkóze (obvykle - jen někdy doporučí anesteziolog tzv. spinální anestezii, tj. umrtvení dolní poloviny těla injekcí - viz heslo Anestezie). Vyšetřovaný kloub musíme napustit vodou - čímž se kloub nafoukne asi jako se nafukuje  balón,  jednotlivé struktury uvnitř se oddálí a je možné je snáze vyšetřit.

Co nejčastěji v koleně bolí? Jaké závady obvykle nalézáme?

Koleno po podvrtnutí - poškození menisků, předního zkříženého vazu, méně často poškození chrupavky                                          Bolestivé koleno bez předchozího úrazu - obvykle u pacientů starších - nejčastěji poškození chrupavky, zánět kloubní výstelky, volná tělíska

Jak dlouho operace trvá?  - záleží na nálezu, obvykle okolo 30-45 minut

Bolí to? ranky bolí, asi jako když se pořežete. Koleno po výkonu bývá přece jen podrážděné. Vleže obvykle nebolí, citlivé bývá první dny při postavení se.  Není to ale nic nesnesitelného (mám to vyzkoušené, sám jsem artroskopii kolene prodělal)

Doba léčení : v nemocnici si vás necháme (obvykle) jednu noc. Možná vám to po nekomplikovaném zákroku přijde zbytečné, ale pro klid váš, vaší rodiny a v neposlední řadě pro pocit jistoty pro lékaře považujeme pohlídání pacienta alespoň 12 hodin po operaci za zlatý standart. Každý člověk je jiný, každý reaguje na podané léky a provedený zákrok po svém. To, že se po operaci můžete obrátit s jakýmkoli problémem na naše zkušené sestřičky, pod jejichž dohledem narkózu bezpečně vydýcháte, není buzerace, ale léty ověřený nejrozumnější postup. Druhý den ráno pak můžete vyrazit bezpečně k domovu.

Doléčení : vpichy po zavedení kamery a nástrojů se hojí cca 10 dní, jizvička pak může být až půl roku citlivější na dotek

Doba pracovní neschopnosti:  na to se předem odpovídá obtížně - v zásadě počítejte minimálně 1 týden. Může to být ale podstatně déle , pokud vykonáváte těžší práci, delší hojení a zdlouhavější léčbu provází poškození chrupavek - tzv. artroza.

Rizika a komplikace:   obecně jsou rizika artroskopických výkonů velmi malá. Po artroskopii kolene (resp. při jakémkoli onemocnění končetiny) se může vyskytnout tzv. zánět žil. Jedná se o stav, kdy vzniká krevní sraženina (trombus) v hlubokých žilách končetiny.  Trombus se může uvolnit a může být zavlečen proudem krve do plic, čímž vzniká tzv. embolie. Trombóze a embolii bráníme užíváním elastických obvazů, časným cvičením, event. u rizikových pacientů preventivní aplikací injekcí heparinu.

28.12.2009