Ortopedická ambulance | Operace | Artróza aneb opotřebování kloubů
Artróza aneb opotřebování kloubů

Proč někoho artróza postihne a jiný o kloubech neví do vysokého věku?

To je osud.  Od svých rodičů dědíme nejen barvu očí a krevní skupinu, ale také to, jak kvalitní je chrupavka v našich kloubech.  Důležité  je také, jaký mají klouby tvar.  Ano, zejména u kyčlí jsou mezi lidmi velké rozdíly – příliš strmý úhel krčku stehenní kosti nebo jamka, která je plytká, způsobují předčasné opotřebování kloubu.  Neblaze se podepisují na kloubech také úrazy – poškozená chrupavka obtížně regeneruje a na kloubním povrhu vznikají nerovnosti.

Jak se artróza projevuje?

Pacienta k lékaři obvykle přivede bolest.  Nebývá stejné intenzity, obvykle bývají období klidová, kdy obtíže nejsou příliž obtěžující.  Životní pohodu ale narušují tzv. dekompenzace artrózy, kdy kloub otéká,  bolí při každém kroku a  mnohdy i v klidu.  Obvykle se léčbou (a rozumnou fyzickou zátěží) daří udržovat nemocný kloub dlouhodobě v uspokojivém stavu.

Jak se léčí artróza?

Těžko, ale jde to.  V počátečním stádiu je možno použít léky potlačující bolest a druhotný zánět, tzv. antiflogistika – např. Nimesil, Ibalgin, Aulin, Brufen, Voltaren a desítky dalších podobných preparátů.  Některé látky, obsažené v kloubech, je možno tělu dodávat v podobě potravinových doplňků – k dispozici jsou stovky volně prodejných preparátů – obsahují zejména chondroitin, glukosamin a MSM v různých poměrech. Je těžké některý z přípravků doporučit, protože objektivní srovnání účinku prostě nelze udělat.  V pokročilejších stádiích je možno aplikovat léčiva přímo do postiženého kloubu – nejčastěji  jsou to kortikoidy, které dokáží potlačit bolestivé překrvení a druhotný zánět artrotického kloubu.  Dále je možné podat do kloubu kloubní výživu – tj. látku na bázi kyseliny hyaluronové (např. injekce Hyalgan), která podporuje regeneraci chrupavky a zlepšuje kluznost kloubních povrchů.  Pokud léky a konzervativní procedury nezabírají, je nutné provést operaci, nejčastěji výměnu kloubu – totální endoprotézu.

17.08.2010